Chi Kung (uitspraak tsjie ghong) betekent: werken met chi, leren hoe de stroming en verdeling van die levensenergie te controleren om de gezondheid en harmonie tussen lichaam en geest te bevorderen. Chi Kung is één van de pijlers van de Chinese Geneeskunde.

Chi Kung-oefeningen worden in een ontspannen tempo uitgevoerd met een natuurlijke ademhaling. De zachte bewegingen die meermalen worden herhaald, zorgen voor een integratie van lichaam en geest. De oefeningen zijn gemakkelijk en veilig te leren voor iedereen, ongeacht leeftijd en lichamelijke mogelijkheden.

De verschillende vormen die we beoefenen zijn van oorsprong honderden of zelfs duizenden jaren oud. We trainen de series op dezelfde wijze zoals ze nu in China worden onderwezen en zijn samengesteld door de Chinese Health Qigong Association. Hoewel de series van elkaar verschillen en ieder zijn eigen aandachtspunten kent, hebben ze allemaal een opmerkelijk effect op de algehele gezondheid en het uithoudingsvermogen. Chi Kung-oefeningen verbeteren de ademhaling en hart- en vaatstelsel. De rug, benen en gewrichten worden soepeler en de algehele balans wordt bevorderd. Het immuunsysteem en zenuwstelsel worden versterkt en het verouderingsproces wordt vertraagd. Chi Kung werkt gunstig bij osteoporose en arteriosclerose en verbetert je mentale gezondheid.

De lessen

Bij In Mind & Body worden de volgende vormen van Chi Kung beoefend:

  • Qigong 18 posities
  • Ba Duan Jing
  • Yi Jin Jing
  • Ma Wang Dui
  • Springforest Qigong
  • Lianggong Shibafa